Ogista Moro skulptūra “Maija brīze”


Muzeja “Rīgas Jūgendstila centrs” krājumu pagājušā gada nogalē papildināja interesants priekšmets - franču tēlnieka Ogista Moro (Auguste Moreau) skulptūra “Maija brīze” (Frisson de Mai). 20. gadsimta sākumā lietajā metru augstajā metāla skulptūrā redzam jaunu meiteni, ziediem rotātu galvu, vienu ziedu piespiestu pie krūts. Meitene stāv uz neliela, zālēm apauguša paugura, viņas garie mati un tērps plīvo vējā.

Jūgendstila laikā (un ne tikai tad) bija populāri turīgo pilsoņu dzīvokļus rotāt gan ar gleznām, gan skulptūrām. Arī šī “Maija brīze” savulaik ir atradusies kādā Rīgas dzīvoklī. Aplūkojot rūpīgi šo skulptūru, uzmanību piesaistīja caurums un skrūvju vietas pamatnes aizmugurē. Veicot padziļinātu izpēti un salīdzinot ar internetā pieejamajiem attēliem, atklājās, ka skulptūra izmantota kā stāvlampas daļa – tās aizmugurē ir bijis iestiprināts no metāla darināts kupls zars ar lapām, pie tam ziedu funkcijas veica sešas “zara” galos ieskrūvētās elektriskās spuldzes. “Zars” ar spuldzēm šobrīd ir zudis, tāpat kā vads lampas pieslēgšanai pie strāvas.

Skulptūras pamatnes priekšpusē ir dekoratīva plāksnīte ar autora vārdu un darba nosaukumu – “FRISSON DE MAI / Per Aug. Moreau” , sānos virs pamatnes iegravēts autora paraksts.

Franču tēlnieks Ogists Moro (1834-1917) dzimis Dižonā, kā trešais dēls tēlnieka un gleznotāja Žana Batista Moro (Jean-Baptiste Moreau) ģimenē, ar tēlniecību nodarbojušies arī viņa vecākie brāļi.
Izstādēs O.Moro piedalījies kopš 1861. gada, savā daiļradē izveidojis īpašu filigrāno figūru stilu. Savos darbos tēlnieks bieži attēlojis pastorālas vai alegoriskas ainas, lielākā daļa darbu lieti bronzā. Ogista Moro darbi bija ļoti populāri, daudzu viņa skulptūru atlējumi izmantoti galda lampu vai stāvlampu radīšanai, visbiežāk tos papildinot ar metāla “zariem” vai “ziedu kātiem” un elektriskajām spuldzēm.